Wednesday, May 30, 2012

::my 1st experience become a mama part IV::

Assalammualaikum...

wah...lame betul x menjengah blog...dh len rupenye..hampir tersesat hamba..akeke...diam x diam..almost 5 months kn x hapdet pape kt cni...ok...skang bru terase nk hapdet...

last en3 sy der share bout my experience kn...hehe...ok skang bru nk smbung...gile lame dok...kikiki...

ok...selepas saat kelahiran telah sy lepasi...bermula la satu fasa baru yang besar dan amat menguji fizikal dan mental...

setelah dilahirkan...bayi lelaki yg diberi nama Muhammad Auf Huzaifah yang dilahirkan seberat hanya 1.1kg...doktor yang merawat di KPJ Ampang Puteri ialah Dr. Wong Yoke Peng...Dr. menyatakan bahawa auf mengalami masalah paru2 yang tidak matang akibat daripada kelahiran yang terlalu awal iaitu pada usia 26 minggu..kami yang masih tidak mempunyai apa-apa pengalaman ini mendengar prnyataan dr tersebut dgn kurg faham...then dr. menerangkan lagi auf perlukan bantuan O2 (intubated) sehingga pada satu tahap paru2 auf grow n matang...and it may take time.and no estimate time, ianya bergantung kpd kekuatan bayi itu sdri..

pada masa itu, kami pasrah mendengar penjelasan dr. dgn tenang, dan sentiasa berdoa agar auf diberi peluang utk trus berjuang dan kami diberi kekuatan utk menempuhi dugaan ini dan berpeluang utk menjaga sebaiknya amanah yng diberikanNya.

Pelbagai prosedur telah dilakukan..hanya yang terbaik utk seorang insan cilik yg baru mengenal dunia...walaupun pada ketika itu mata si kecil hanya terpejam mungkin kerana tiada kederatnya..die perlukan kekuatan utk terus bertarung. pada suatu hari dr. menyatakan bahawa auf mengalami sedikit pendarahan di otak nya dan terdapat lubang pada jantung nya..hal ini mmg simptom yang biasa dialami oleh bayi pramatang..tetapi, pada masa kini dengan teknologi yang ada, ianya akn sembuh mengikut pembesaran bayi, dan ianya mengambil masa.

setiap hari hospital akan menelefon kami menyatakan mengenai caj yang dikenakan..kerana mereka takut ianya melebihi limit yang ditetapkan...hurmm...kadangkala, terdetik di hati...adakah duit itu lebih bermakna dpd nyawa yg perlu diselamatkan.???hospital swasta..mmg kelaziman mereka begitu...kami pown tersalah langkah pada awalnya, kerana tidak pergi ke hospital kerajaan, bkn x nk pergi...cuma kami x mengetahui pada ketika itu apa yg perlu kami lakukan kerana kami tiada penglaman...setelah melihat kos yang tinggi, kami berbincang dengan dr. untuk ditempatkan di mana2 hospital kerajaan di area lembah klang memandangkan kami tinggal di area tersebut..dr. pn telah bersetuju dengan permintaan kami dan berjanji akan membantu utk mendapatkan tempat di mana2 hspital kerajaan.

Alhamdulillah, dengan usaha doktor dan berkat kesabaran kami, auf mendapat tempat di hospital kerajaan iaitu di Hospital Sungai Buloh, setelah seminggu kami menanti jawapan..akhirnya dimakbulkan juga doa kami..barulah kami tahu tidak semudah yang di sangka untuk kita minta tukar daripada swasta dan kerajaan..mungkin ini permulaan yang baik..alhamdulillah...Auf hanya berada di APSH 12 hari sahaja, kos perubatan jgn ditanya..pasti mencecah puluhan ribu..mujur pihak majikan sya mempunyai peruntukan untuk ibu dan anak..beban kami ringan sedikit..kami hanya menanggung kos perubatan 20% daripada jumlah besar, ianya akan dilakukan dengan potongan gaji...bak kata org..duit boleh dicari...nyawa anak tiada nilai..

bermula la episod baru Auf di hosp. baru...ketika umurnya 12 hari...


2nd day auf di HSB..(actually kami dilarang utk capture ape2 gamba, tp ni amik curi2 utk simpanan peribadi kami...hehe)


Baru bersemangat die nk bukak mata...

Betullah apa kata org, walaupun layanan di hospital kerajaan tidaklah istimewa sangat, tpi dari segi melaksanakan tugas, mereka memang cekap...mungkin sebab hari2 mereka terima kes seperti auf ni..

kami sangat bersyukur kerana dapat ditempatkan di sini, kerana kami difahamkan HSB merupakan hospital ke 2 tercanggih di Malaysia dan mereka mempunyai pakar untuk kanak2 seperti auf. biarlah sedikit jauh, kami x kisah, asalkan auf mendapat perubatan yang terbaik n die cpt sht.


at dis time auf kena kuning..tinggi sgt...sehingga 300 tahap kuningnya...doc kt ctu kate bdk prem mmg akn jd cenggini..at dis time mama kne amik darah tuk match ngan darah auf..sbb auf perlukan darah tambahan bagi menurunkan kuning nya...mase dlu kne amik darah sket nyer tkut...tp mase ni, rase nk bagi semua darah mama kt auf rsenye tau...(baru tau cemane rasenyer pengorbanan seorang ibu..)

lagi gamba auf...


sebenarnya byk ag nk share..tapi memandangkan mcm dh pjg sgt..kte sambung next en3 ok....tunggu...hehe...




No comments:

Post a Comment